18. — 24.01.2018.



FILMSKE MUTACIJE: FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA XI
REFLEKSIJE ZA BUDUĆNOST

FILM MUTATIONS: FESTIVAL OF INVISIBLE CINEMA XI
REFLECTIONS FOR THE FUTURE



18. – 24. 01. 2018.
MUZEJ SUVREMENE UMJETNOSTI | THE MUSEUM
OF CONTEMPORARY ART, ZAGREB

KINO EUROPA, ZAGREB
AKADEMIJA DRAMSKE UMJETNOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU | ACADEMY OF DRAMATIC ART UNIVERSITY OF ZAGREB
ART-KINO CROATIA, RIJEKA

20. 01. – 28. 02. 2018.
MUZEJ SUVREMENE UMJETNOSTI | THE MUSEUM OF CONTEMPORARY ART, ZAGREB
HARUN FAROCKI & ANTJE EHMANN
PROŽDIRATI ILI LETJETI | FRESSEN ODER FLIEGEN | FEASTING OR FLYING
VIDEOINSTALACIJA ZA ŠEST EKRANA | A VIDEO INSTALLATION FOR SIX SCREENS






U FOKUSU JEDANAESTOG IZDANJA FILMSKIH MUTACIJA: FESTIVALA NEVIDLJIVOG FILMA, POD NASLOVOM REFLEKSIJE ZA BUDUĆNOST DVOSMJERNA JE REFLEKSIJA AUTORSKIH POLITIKA MONTEA HELLMANA I VÍCTORA ERICEA TE U POHVALU HELLMANOVIM IZNENADNIM FILMSKIM LINIJAMA BIJEGA, NEOČEKIVANO SKRETANJE U NEPOZNATI NAM ARHIV ALBANSKOG FILMA.

NAIME, SAM MONTE HELLMAN NADAHNUO JE RAZMIŠLJANJE O POVEZIVANJU OVIH TRIJU MUTACIJSKIH LINIJA SVOJIM TEKSTOM IZ 1995. GODINE O MISTERIJAMA DUHA KOŠNICE (EL ESPÍRITU DE LA COLMENA, 1973.) VÍCTORA ERICEA, JEDNOM OD SLAVNIH FILMOVA GOTOVO BEZ REFLEKSIJE KOJEM SE HELLMAN NEPRESTANO VRAĆA, PA TAKO I U SPIRALNOJ CESTI ZA NIGDJE (ROAD TO NOWHERE, 2010.), KAKO KAŽE, SVOJEM PRVOM FILMU. TAKOĐER, KADA SMO PLANIRALI NJEGOV DOLAZAK U ZAGREB SPOMENUO JE BLISKOST S FILMOM SVIJET (BOTA, 2014.) I ALBANSKIM REDATELJIMA I POVJESNIČARIMA IRIS ELEZI I THOMASOM LOGORECIJEM, SUOSNIVAČIMA ALBANSKOG FILMSKOG PROJEKTA. IRIS ELEZI JE UPRAVO IMENOVANA RAVNATELJICOM ALBANSKOG DRŽAVNOG FILMSKOG ARHIVA TE ĆE U KUSTOSKOM PROGRAMU S LOGORECIJEM SLIKE OPSADE: ALBANSKI ZABORAVLJENI FILM PODIJELITI S NAMA FILMSKO ISKUSTVO KOJE TEK TREBA OTKRITI S FILMOVIMA ČIJE 35-MM KOPIJE NIKADA NISU PRIKAZIVANE IZVAN ALBANIJE. SVOJE FILMOVE ĆE PREDSTAVITI I UGLEDNI REDATELJ FATMIR KOÇI RIJEKU KOJA NE UMIRE / BALADU METAKA (LUMI QË NUK SHTERON, 1989.) I FILM ZEMLJA ORLOVA (THE LAND OF EAGLES, 2007.), FASCINANTNI FOUND-FOOTAGE IZ TREZORA ALBANSKOG DRŽAVNOG FILMSKOG ARHIVA, FILMSKO SVJEDOČANSTVO TURBULENTNE ALBANSKE POVIJESTI UZ ESEJISTIČKU NARACIJU PISCA ISMAILA KADAREA, KOJI JE PRODUCIRALA DONIKA BARDHA. UZ FILMSKI PROGRAM, IRIS ELEZI I THOMAS LOGORECI TE ALBANSKI DRŽAVNI FILMSKI ARHIV PREDSTAVLJAJU NAM U PREDVORJU KINA EUROPA ALBANSKU UMJETNOST FILMSKIH PLAKATA, KOJE SU DIZAJNIRALI KSENOFON DILO, MYRTEZA FUSHEKATI, NAMIK PRIZRENI, AZIS KARALLIU, AZIS KARALLIU, SHYQRI SAKO I EKLIND VEJSIU.

UMJETNIČKI IZNIMNO VRIJEDAN, CJELOVITI FILMSKI OPUS VÍCTORA ERICEA GLEDAT ĆEMO UZ RAZGOVORE S AUTOROM I NJEGOVA PREDAVANJA, ALI NAŠ JE POKRETAČ MONTE HELLMAN MORAO ODGODITI SVOJ DOLAZAK. POKAZAT ĆEMO ŠEST NJEGOVIH FILMOVA U KUSTOSKOM PROGRAMU FILMOLOGA BRADA STEVENSA I UVODNIM RAZGOVORIMA  S FILMSKIM ESTETIČAROM I GLAZBENIKOM CHARLESOM BOSSONOM. BRAD STEVENS, AUTOR BRILJANTNE KNJIGE O HELLMANOVU RADU, ODRŽAT ĆE I PREDAVANJE FILM MARGINALNOSTI PRIJE PRIKAZIVANJA FILMA DVOSTRUKI ASFALT (TWO-LANE BLACKTOP, 1971.) U KINU EUROPA U ZAGREBU. STEVENSONOVO PREDAVANJE GOVORI O NEODVOJIVOSTI HELLMANOVE RADIKALNE SUPROTSTAVLJENOSTI VRIJEDNOSTIMA AMERIČKE KULTURE, ZBOG KOJE JE MORAO PRIHVATITI RUBNOST (U SVIM OBLICIMA), OD RUBNE DISTRIBUCIJE NJEGOVIH FILMOVA. IZ PRODUKCIJE ROGERA CORMANA PRIKAZAT ĆEMO HELLMANOVE RANE DEKONSTRUKCIJE VESTERNA U AUTORSKOJ SURADNJI S JACKOM NICKOLSONOM JAHANJE KROZ URAGAN (RIDE IN THE WHIRLWIND, 1966.) I PUCNJAVU (THE SHOOTING, 1966.) TE BORCA PIJETLOVIMA (COCKFIGHTER, 1973.), JOŠ JEDNOG FILMA O SVJETOVIMA UNUTAR NAŠEG VLASTITOG SVIJETA.

U FILMSKOJ POVIJESTI KRATKIH KARIJERA POPUT ONE JEANA VIGOA, OVA DVOJICA FILMSKIH UMJETNIKA SLUČAJ SU DUGIH FILMSKIH POETOLOGIJA, ALI I FILMOGRAFIJA S DUGIM ELIPSAMA ZBOG NEMOGUĆNOSTI SNIMANJA SVOJIH FILMOVA, DVOSMJERNOG MAKADAMA KAKO JE IVAN MARTINAC PREVEO HELLMANOV EGZISTENCIJALISTIČKI FILM CESTE U SVOJOJ FILMSKOJ TECI. POČETNA MISAO ZA DOVOĐENJE U ODNOS I POVEZIVANJE IDEJA OVOGODIŠNJIH FILMSKIH MUTACIJA NASTALA JE SA ŽELJOM SUPOSTAVLJANJA STALNIH BEKETOVSKIH REFLEKSIJA U MATERIJALISTIČKOJ ESTETICI MONTEA HELLMANA I KOMPLEMENTAROG RASTVORENOG DOŽIVLJAJA FIZIČKE ZBILJSKOSTI VÍCTORA ERICEA. IZ HELLMANOVA TEKSTA O DUHU KOŠNICE OTKRIVAMO NEKE OD INHERENTNIH SKLONOSTI FILMA “KOJI POLAKO RAZOTKRIVA SVOJE TAJNE… TAJNOVITOM I MISTERIOZNOM RADU, ZAOKUPLJENIM NAJVEĆIM MISTERIJAMA: STVARANJEM I SMRĆU” TE “MOĆI FILMA DA ZAPOSJEDNE NAŠE SNOVE I POBUDI NAŠE SPOZNAJE I STRAHOVE.”

ERICEOV FILM DUH KOŠNICE REKREIRA ZRCALJENJA TAJNE PRVOG FILMSKOG ISKUSTVA, A NJEGOVE SE ZAUSTAVLJENE CESTE RAČVAJU SVAKIM NOVIM GLEDANJEM. PRIZIVA NOĆ LOVCA (THE NIGHT OF THE HUNTER, 1955.), JEDINI REŽIJSKI RAD CHARLESA LAUGHTONA, KOJI JE POTAKNUO JEDNU OD NAJLJEPŠIH FILMSKIH KNJIGA 93 MINUTNA TEKSTA (93 MINUTENTEXTE, PREMA KONCEPTU FILMOLOGA VOLKERA PANTENBURGA I MICHAELA BAUTEA), 93 DVOKARTIČNA TEKSTA 93 AUTORA I AUTORICA O SVOJOJ MINUTI FILMA. PIŠUĆI O FILMU HELLMAN CITIRA MISAO JEANA COCTEAUA O UMJETNIČKOM PREDMETU KOJI MORA BITI TAKVOG OBLIKA DA LJUDI NE ZNAJU KAKO GA UHVATITI. FILM NAS ZAJEDNO S HELLMANOVIM TEKSTOM VRAĆA PRVOM PITANJU IZ KNJIGE MIRAM HANSEN FILM I ISKUSTVO O UDALJENOJ ESTETICI FOTOGRAFIJE I FILMA KRACAUERA, BENJAMINA, ADORNA: KAKO POKRENUTI ŽIVU MISAO KOJA NIJE POVIJESNO AKTUALNA, A TO JE I TEMELJNO NASTOJANJE FILMSKIH MUTACIJA.

ZVUČNA SELEKCIJA ERICEA I HELLMANA POČINJE 18. SIJEČNJA 2018. U ART-KINU CROATIA U RIJECI S FILMOVIMA KOJI UVIJEK IZNOVA ODUŠEVLJAVAJU DUH KOŠNICE (1973.) I DVOSTRUKI ASFALT (1971.), KOJI SU NASTALI U ISTOM RAZDOBLJU, ALI SU SVOJU SUVREMENOST RASCIJEPILI U VIŠE VREMENA, UNIJELI U VRIJEME NEKU BITNU NEHOMOGENOST, AGAMBENOVIM RIJEČIMA.

“… SUVREMEN NIJE SAMO ONAJ KOJI, PERCIPIRAJUĆI MRAK SADAŠNJOSTI, DOKUČUJE ODLUČNO SVJETLO; SUVREMEN JE TAKOĐER ONAJ KOJI JE, RAZDJELJUJUĆI I INTERPOLIRAJUĆI VRIJEME, KADAR TRANSFORMIRATI GA I POSTAVITI U ODNOS S DRUGIM VREMENIMA, ČITATI POVIJEST NA NAČIN KOJI PRETHODNO NIJE BIO POZNAT,
CITIRATI PREMA NUŽNOSTI KOJA NIPOŠTO NE PROISHODI IZ NJEGOVE SAMOVOLJE, NEGO IZ NUŽNOSTI NA KOJU ON NE MOŽE NE ODGOVORITI.
KAO DA ONA NEVIDLJIVA SVJETLOST, KOJA JE MRAK SADAŠNJOSTI, PROJICIRA SVOJU SJENU NA PROŠLOST, A ONA, DOTAKNUTA TIM SNOPOM SJENE, STJEČE SPOSOBNOST ODGOVARANJA NA TMINU ONOGA SADA.”

UPRAVO JE FILMSKI MEDIJ SVJEDOČIO O TOM USLOŽNJAVANJU, MEĐUPOZICIJAMA SLIKA I FILMOVA TE PARALELIZMU RAZNORODNIH TENDENCIJA. POZNATA NAM JE MISAO ANTE PETERLIĆA: USPOREDNO POSTOJE DJELA KOJA ZRAČE DUHOM I VRLO UDALJENIH POVIJESNIH RAZDOBLJA, PA JE SINKRONIJSKO RASPROSTIRANJE FILMA ZAČUDNO ŠIROKO I RAZNORODNIH KVALITETA.

ŠESTODNEVNI PROGRAM U ZAGREBU ODVIJA SE 19. I 20. SIJEČNJA U MUZEJU SUVREMENE UMJETNOSTI, A OD 21. DO 24. SIJEČNJA U KINU EUROPA. PROGRAM POČINJE PANEL-RAZGOVOROM S VÍCTOROM ERICEOM 19. SIJEČNJA 2018. U 19 SATI U MUZEJU SUVREMENE UMJETNOSTI TE RARITETNOM PROJEKCIJOM KORESPONDENCIJE (CORRESPONDENCIA: VÍCTOR ERICE - ABBAS KIAROSTAMI, 2005. – 2007.), RAZMJENE VIDEO-PISAMA IZMEĐU VÍCTORA ERICEA I ABBASA KIAROSTAMIJA. NJIHOVIH DESET VIDEO-PISAMA NASTALO JE UZ STVARANJE IZLOŽBE O KORESPONDENCIJAMA DVOJICE UMJETNIKA, KOJI SU ZNALI DA ĆE PISMA BITI DIJELOM KONAČNOG POSTAVA. PRVO PISMO SNIMIO JE VÍCTOR ERICE U MADRIDU 22. TRAVNJA 2005. U VRTU SLIKARA ANTONIJA LÓPEZA, NA MJESTU GDJE JE PETNAEST GODINA RANIJE SNIMAO SUNCE DUNJE (EL SOL DEL MEMBRILLO, 1992.). ERICEOVO PISMO JE OSTAVILO SNAŽAN EMOTIVNI DOJAM NA KIAROSTAMIJA KOJI JE PRVI ODGOVOR POSLAO 5. RUJNA 2005. IZ TEHERANA UVODNIM RIJEČIMA: “NIJE LAKO NAPISATI PISMO VÍCTORU ERICEU. PODERAO SAM DVA KOJA SAM TI RANIJE NAPISAO.” ERICEOV NAS GLAS I SLIKE HIPNOTIČKI VODE U LA MORTE ROUGE, USUSRET DUHOVIMA KOJI NAS PITAJU: TKO JE ONAJ KOJI SE SJEĆA?

IZMEĐU PROJEKCIJA ODVIJAT ĆE SE RAZGOVORI S VÍCTOROM ERICEOM, FILMAŠIMA I ARHIVISTIMA IRIS ELEZI I THOMASOM LOGORECIJEM TE FATMIROM KOÇIJEM, FILMOLOZIMA BRADOM STEVENSOM I CHARLESOM BOSSONOM TE DOMAĆIM FILMOLOZIMA KOJE ĆE MODERIRATI TANJA VRVILO. POSEBNO VAS POZIVAMO VAS NA MASTERCLASS VÍCTORA ERICEA NA AKADEMIJI DRAMSKE UMJETNOSTI U SRIJEDU 24. SIJEČNJA U 15 SATI, UVODNO PREDAVANJE BRADA STEVENSA O FILMOVIMA MONTEA HELLMANA U PONEDJELJAK 22. SIJEČNJA U 20 SATI TE PROGRAM IRIS ELEZI I THOMASA LOGORECIJA UZ RAZGOVOR S FATMIROM KOÇIJEM O ALBANSKOM FILMSKOM ISKUSTVU U SRIJEDU 24. SIJEČNJA U 18 SATI.

KONAČNO, 20. SIJEČNJA 2018. U MUZEJU SUVREMENE UMJETNOSTI OTVORIT ĆEMO ISCRPAN FILMSKI ESEJ U FORMI VIDEO INSTALACIJE ZA ŠEST EKRANA IZ SOBE ZA MONTAŽU HARUNA FAROCKIJA I ANTJE EHMANN PROŽDIRATI ILI LETJETI (FRESSEN ODER FLIEGEN, 2008.), DEKONSTRUKCIJU TRAGIČNIH MUŠKIH JUNAKA U FILMU. NASLOV POČIVA NA TUMAČENJU FILMOLOGA HELMUTA FÄRBERA O RADU S FILMSKIM SLIKAMA: JEDNI SECIRAJU PTICE DA BI IH JELI, A DRUGI DA BI VIDJELI KAKO LETE. OVA ZVUČNA ATRAKCIJA IZ FAROCKIJEVA KABINETA ZA ISPITIVANJE ODNOSA MEĐU SLIKAMA GOSTOVAT ĆE U STALNOM POSTAVU MUZEJA - ZBIRKE U POKRETU DO 28. VELJAČE 2018. INSTALACIJA SE ODVIJA U SKLOPU PROGRAMA SERIJA ZA INVIZIBILNO KINO, A ZA NJEZINO ZATVARANJE NAJAVLJUJEMO PREDAVANJE UMJETNIKA I KUSTOSA ANTJE EHMANN I CARLESA GUERRE, U SURADNJI S INSTITUTOM HARUN FAROCKI, 27. VELJAČE 2018.

IZ GUSTOG KINOPROGRAMA OVOGODIŠNJIH FILMSKIH MUTACIJA IZDVAJAMO FILMOVE MONTEA HELLMANA: JAHANJE KROZ URAGAN 1966., PUCNJAVA 1966., DVOSTRUKI ASFALT 1971., BORAC PIJETLOVIMA 1974., IGUANA 1988., STANLEYJEVA DJEVOJKA (STANLEY’S GIRLFRIEND, 2006., CESTA ZA NIGDJE, 2010.; FILMOVE VÍCTORA ERICEA: DUH KOŠNICE 1973., JUG 1983., SUNCE DUNJE 1992., ŽIVOTNA LINIJA (ALUMBRAMIENTO, 2002.), GRIMIZNA SMRT (LA MORTE ROUGE, 2006.), VÍCTOR ERICE - ABBAS KIAROSTAMI: KORESPONDENCIJA 2005. – 2007., ANA, TRI MINUTE (ANA, TRES MINUTOS, 2011.), RAZBIJENI PROZORI: TESTOVI ZA FILM U PORTUGALU (VIDROS PARTIDOS: TESTES PARA UM FILME EM PORTUGAL, 2012.); PROGRAM IRIS ELEZI I THOMASA LOGORECIJA: RIJEKA KOJA NE UMIRE (BALADA METAKA, 1989.) FATMIR KOÇI, FLAMUR KOÇI; NEVJESTA I POLICIJSKI SAT (NUSJA DHE SHTETRRETHIMI, 1976.) IBRAHIM MUÇAJ, KRISTAQ MITRO; BIJELE CESTE (RRUGË TË BARDHA, 1974.) VIKTOR GJIKA; PATRIJARH (KAPEDANI, 1972.) MUHARREM FEJZO, FEHMI OSHAFI; TOMKA I NJEGOVI PRIJATELJI (TOMKA DHE SHOKËT E TIJ, 1977.) XANFISE KEKO; BOTA, 2014., IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI, THE LAND OF EAGLES, 2007. FATMIR KOÇI, PRODUCENTICA DONIKA BARDHA.

POSEBNO NAJAVLJUJEMO KOLEKTIVNI FILMSKI PROJEKT 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, KOJI JE  POKRENULA NAOMI KAWASE NAKON PRIRODNE I NUKLEARNE KATASTROFE 11. OŽUJKA 2011. U JAPANSKOJ REGIJI TOHOKU I FUKUSHIMI, A KOJI ČINE FILMOVI U TRAJANJU TRI MINUTE I JEDANAEST SEKUNDI POVEZAVŠI OSJEĆAJEM DOMA FURUSATO DVADESET I JEDNOG AUTORA I AUTORICU. TO SU VÍCTOR ERICE, NAOMI KAWASE, JIA ZHANG-KE, KAORI MOMOI, APICHATPONG WEERASETHAKUL, LESLIE KEE, ISAKI LACUESTA, JOON-HO BONG, ZHAO YE, TOYOKO YAMASAKI, PEDRO GONZALEZ-RUBIO, ARIEL ROTTER, MOHD NAGUIB RAZAK, WISUT PONNIMIT, SO YONG KIM, JONAS MEKAS, CATHERINE CADOU, PATTI SMITH & STEVEN SEBRING, TAKUSHI NISHINAKA, SHUNJI DODO, KAZUHIRO SODA. OVIM RADOM FILMSKE UMJETNIČKE ZAJEDNICE ZATVARAMO JEDANAESTO IZDANJE FESTIVALA NEVIDLJIVOG FILMA I NAJAVLJUJEMO FILMSKI I GALERIJSKI PROGRAM NAOMI KAWASE I NJEZIN DOLAZAK NA DVANAESTE FILMSKE MUTACIJE U SIJEČNJU 2019. GODINE.

TANJA VRVILO







18








18:00















20:00





21:00

ČETVRTAK | THURSDAY
18.1.2018
ART-KINO CROATIA, RIJEKA


PROGRAM N° 1: VÍCTOR ERICE
OTVORENJE | OPENING: VÍCTOR ERICE, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI,
BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON, DRAGAN RUBEŠA, TANJA VRVILO

ANA, TRI MINUTE | ANA, TRES MINUTOS | ANA, THREE MINUTES, IZ OMNIBUSA | FROM THE OMNIBUS 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, VÍCTOR ERICE, 2011., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 3.11 MIN.

DUH KOŠNICE | EL ESPÍRITU DE LA COLMENA | THE SPIRIT OF THE BEEHIVE, VÍCTOR ERICE, 1973., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 99 MIN.

RAZGOVOR - REFLEKSIJE ZA BUDUĆNOST | CONVERSATION - REFLECTIONS FOR THE FUTURE:
VÍCTOR ERICE, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI, BRAD STEVENS,
CHARLES BOSSON, DRAGAN RUBEŠA, TANJA VRVILO

PROGRAM N° 1: MONTE HELLMAN
UVOD | INTRO: BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON

KRUPNI PLAN: REDATELJ MONTE HELLMAN ODABIRE OMILJENI TRENUTAK U FILMU: DUH KOŠNICE | CLOSE-UP: THE DIRECTOR MONTE HELLMAN CHOOSES A FAVOURITE MOMENT IN CINEMA: THE SPIRIT OF THE BEEHIVE, BBC, 1995., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 7 MIN.

DVOSTRUKI ASFALT | TWO-LANE BLACKTOP, MONTE HELLMAN, 1971., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 102 MIN.


















MONTE HELLMAN DVOSTRUKI ASFALT | TWO-LANE BLACKTOP, 1971.

19








18:00









20:00














19:00






20:00

PETAK | FRIDAY
19.1.2018
ART-KINO CROATIA, RIJEKA


PROGRAM N° 2: VÍCTOR ERICE
ŽIVOTNA LINIJA | ALUMBRAMIENTO | LIFELINE, IZ OMNIBUSA DESET MINUTA STARIJI: TRUBA | FROM THE OMNIBUS TEN MINUTES OLDER: THE TRUMPET, VÍCTOR ERICE, 2002., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 13 MIN.

JUG | EL SUR | THE SOUTH, VÍCTOR ERICE, 1983., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 95 MIN.

PROGRAM N° 2: MONTE HELLMAN
CESTA ZA NIGDJE | ROAD TO NOWHERE, MONTE HELLMAN, 2010., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 121 MIN.


MUZEJ SUVREMENE UMJETNOSTI THE MUSEUM OF CONTEMPORARY ART, ZAGREB


RAZGOVOR - REFLEKSIJE ZA BUDUĆNOST | CONVERSATION - REFLECTIONS FOR THE FUTURE:
VÍCTOR ERICE, TOMISLAV BRLEK, DAMIR RADIĆ, IRIS ELEZI,
THOMAS LOGORECI, BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON, TANJA VRVILO

PROGRAM N° 3: VÍCTOR ERICE
UVOD | INTRO: VÍCTOR ERICE, TANJA VRVILO

HOME, IZ OMNIBUSA | FROM THE OMNIBUS 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, NAOMI KAWASE, 2011., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 3.11 MIN.

GRIMIZNA SMRT | LA MORTE ROUGE | THE SCARLET DEATH, VÍCTOR ERICE, 2006., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | SOUND, COLOUR, 34 MIN.

VÍCTOR ERICE - ABBAS KIAROSTAMI: KORESPONDENCIJA | CORRESPONDENCIA | CORRESPONDENCE: VÍCTOR ERICE & ABBAS KIAROSTAMI, TRAVANJ, 2005. – SVIBANJ, 2007., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 98 MIN.



















VÍCTOR ERICE DUH KOŠNICE | EL ESPÍRITU DE LA COLMENA | THE SPIRIT OF THE BEEHIVE, 1973.
LJUBAZNOŠĆU | COURTESY OF: NAUTILUS FILMS - VÍCTOR ERICE






VÍCTOR ERICE JUG | EL SUR | THE SOUTH, VÍCTOR ERICE, 1983.
LJUBAZNOŠĆU | COURTESY OF: NAUTILUS FILMS - VÍCTOR ERICE

20









19:00



























20:00

SUBOTA | SATURDAY
20.1.2018
MUZEJ SUVREMENE UMJETNOSTI |THE MUSEUM OF CONTEMPORARY ART, ZAGREB


STALNI POSTAV - ZBIRKE U POKRETU | PERMANENT DISPLAY - COLLECTION IN MOTION
OTVORENJE VIDEO INSTALACIJE | OPENING OF A VIDEO INSTALLATION: HARUN FAROCKI & ANTJE EHMANN
INSTALACIJA OSTAJE OTVORENA DO | THE INSTALLATION STAYS OPEN UNTIL 28. 02. 2018.

PROŽDIRATI ILI LETJETI | FRESSEN ODER FLIEGEN | FEASTING OR FLYING, HARUN FAROCKI & ANTJE EHMANN, 2008., VIDEO INSTALACIJA ZA ŠEST EKRANA | A VIDEO INSTALLATION FOR SIX SCREENS, C/B + BOJA, ZVUK | B/W + COLOUR, SOUND, 33 MIN. LOOP

















PROGRAM N° 4: VÍCTOR ERICE
UVOD | INTRO: VÍCTOR ERICE, TANJA VRVILO

RAZBIJENI PROZORI: TESTOVI ZA FILM U PORTUGALU | VIDROS PARTIDOS: TESTES PARA UM FILME EM PORTUGAL | BROKEN WINDOWS: TESTS FOR A FILM IN PORTUGAL | FROM THE OMNIBUS CENTRO HISTÓRICO, VÍCTOR ERICE, 2012., DCP, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 35 MIN.

PROGRAM Nº 1: IRIS ELEZI & THOMAS LOGORECI
UVOD | INTRO: IRIS ELEZI, DIANA NENADIĆ, THOMAS LOGORECI

SVIJET | BOTA | THE WORLD, IRIS ELEZI & THOMAS LOGORECI, 2014., DCP, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 107 MIN.























PROŽDIRATI ILI LETJETI HARUNA FAROCKIJA I ANTJE EHMANN ALUDIRA NA IZJAVU HELMUTA FÄRBERA: “JEDNI SECIRAJU PTICU DA BI JE POJELI, A DRUGI DA BI RAZOTKRILI KAKO LETI.” DEKONSTRUKCIJA TRAGIČNOG MUŠKOG JUNAKA U FILMU.


FEASTING OR FLYING BY HARUN FAROCKI AND ANTJE EHMANN ALLUDES TO THE STATEMENT: “SOME DISSECT A BIRD IN ORDER TO EAT IT, OTHERS IN ORDER TO DISCOVER HOW TO FLY”. A DECONSTRUCTION OF THE TRAGIC MALE HEROE IN CINEMA.















IRIS ELEZI & THOMAS LOGORECI SVIJET | BOTA, 2014.










XHANFISE KEKO TOMKA I NJEGOVI PRIJATELJI | TOMKA DHE SHOKËT E TIJ, 1977.  


21











16:00







18:00













20:00












22:00

NEDJELJA | SUNDAY
21.1.2018
KINO EUROPA, ZAGREB


IRIS ELEZI & THOMAS LOGORECI
ALBANIA’S MOTION PICTURE POSTER ART | ALBANSKA UMJETNOST FILMSKIH PLAKATA
IZLOŽBA | EXHIBITION

KINO BIBIJADA

PROGRAM Nº 2: SLIKE OPSADE: ALBANSKI ZABORAVLJENI FILM | IMAGES FROM THE SIEGE: ALBANIA’S FORGOTTEN CINEMA
UVOD | INTRO: IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI, TANJA VRVILO

TOMKA I NJEGOVI PRIJATELJI | TOMKA DHE SHOKËT E TIJ | TOMKA AND HIS FRIENDS, XHANFISE KEKO, 1977., 35-MM, C/B, ZVUK | B/W, SOUND, 74 MIN.

PROGRAM N° 3: MONTE HELLMAN
UVOD | INTRO: BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON

PEOPLE HAVE THE POWER, IZ OMNIBUSA | FROM THE OMNIBUS 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, STEVEN SEBRING, PATTI SMITH (VOCAL), 2011., DIGITAL VIDEO, C/B, ZVUK | B/W, SOUND, 3.11 MIN.

KRUPNI PLAN: REDATELJ MONTE HELLMAN ODABIRE DVA OMILJENA FILMSKA TRENUTKA: TREĆI ČOVJEK I MJESTO POD SUNCEM | CLOSE-UP: THE DIRECTOR MONTE HELLMAN DISCUSSES TWO FAVOURITE MOMENTS IN CINEMA. THE THIRD MAN AND A PLACE IN THE SUN, BBC, 1995., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 6 MIN.

PUCNJAVA | THE SHOOTING, MONTE HELLMAN, 1966., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 82 MIN.

PROGRAM N° 5: VÍCTOR ERICE
OTVORENJE | OPENING: VÍCTOR ERICE, TOMISLAV BRLEK, TANJA VRVILO

KRUPNI PLAN: REDATELJ MONTE HELLMAN ODABIRE OMILJENI FILMSKI TRENUTAK: DUH KOŠNICE | CLOSE-UP: THE DIRECTOR MONTE HELLMAN CHOOSES A FAVOURITE MOMENT IN CINEMA. THE SPIRIT OF THE BEEHIVE, BBC, 1995., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 7 MIN.

ANA, TRI MINUTE | ANA, TRES MINUTOS | ANA, THREE MINUTES, IZ OMNIBUSA | FROM THE OMNIBUS 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, VÍCTOR ERICE, 2011., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 3.11 MIN.

DUH KOŠNICE | EL ESPÍRITU DE LA COLMENA | THE SPIRIT OF THE BEEHIVE, VÍCTOR ERICE, 1973., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 99 MIN.

PROGRAM N° 4: MONTE HELLMAN
UVOD | INTRO: BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON

MONSOON, IZ OMNIBUSA | FROM THE OMNIBUS 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, APICHATPONG WEERASETHAKUL, 2011., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 3.11 MIN.

JAHANJE KROZ URAGAN | RIDE IN THE WHIRLWIND, MONTE HELLMAN, 1966., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 82 MIN.












MONTE HELLMAN PUCNJAVA | THE SHOOTING, 1966.

IZ ZBIRKE AUSTRIJSKOG FILMSKOG MUZEJA | POVEĆANJE GEORG WASNER
FROM THE COLLECTION OF ÖSTERREICHISCHES FILMMUSEUM | FRAME ENLARGEMENT GEORG WASNER

22






16:00






18:00









20:00






22:00

PONEDJELJAK | MONDAY
22.1.2018
KINO EUROPA, ZAGREB


PROGRAM Nº 3: SLIKE OPSADE: ALBANSKI ZABORAVLJENI FILM | IMAGES FROM THE SIEGE: ALBANIA’S FORGOTTEN CINEMA
UVOD | INTRO: IRIS ELEZI & THOMAS LOGORECI

PATRIJARH | KAPEDANI | THE PATRIARCH, MUHARREM FEJZO & FEHMI OSHAFI, 1972., 35-MM, C/B, ZVUK | B/W, SOUND, 95 MIN.

PROGRAM N° 6: VÍCTOR ERICE
UVOD | INTRO WITH VÍCTOR ERICE

ŽIVOTNA LINIJA | ALUMBRAMIENTO | LIFELINE, IZ OMNIBUSA DESET MINUTA STARIJI: TRUBA | FROM THE OMNIBUS TEN MINUTES OLDER: THE TRUMPET, VÍCTOR ERICE, 2002., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 13 MIN.

JUG | EL SUR | THE SOUTH, VÍCTOR ERICE, 1983., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 95 MIN.

PROGRAM Nº 5: MONTE HELLMAN
PREDAVANJE | LECTURE  
BRAD STEVENS: MONTE HELLMAN FILM MARGINALNOSTI | A CINEMA OF MARGINALITY   

DVOSTRUKI ASFALT | TWO-LANE BLACKTOP, MONTE HELLMAN, 1971., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 102 MIN.

PROGRAM N° 6: MONTE HELLMAN
UVOD | INTRO: BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON

INSIDE THE COPPOLA PERSONALITY, MONTE HELLMAN, 1981., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 7 MIN.

BORAC PIJETLOVIMA | COCKFIGHTER, MONTE HELLMAN, 1974., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 83 MIN.
















VÍCTOR ERICE & ABBAS KIAROSTAMI KORESPONDENCIJA | CORRESPONDENCIA: ERICE – KIAROSTAMI, 2005. - 2007.
LJUBAZNOŠĆU | COURTESY OF: NAUTILUS FILMS - VÍCTOR ERICE

23






16:00






18:00







20:00







22:30

UTORAK | TUESDAY
23.1.2018
KINO EUROPA, ZAGREB


PROGRAM Nº 4: SLIKE OPSADE: ALBANSKI ZABORAVLJENI FILM | IMAGES FROM THE SIEGE: ALBANIA’S FORGOTTEN CINEMA
UVOD | INTRO: IRIS ELEZI & THOMAS LOGORECI

BIJELE CESTE | RRUGË TË BARDHA | WHITE PATHS, VIKTOR GJIKA, 1974., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 81 MIN.

PROGRAM Nº 5: SLIKE OPSADE: ALBANSKI ZABORAVLJENI FILM | IMAGES FROM THE SIEGE: ALBANIA’S FORGOTTEN CINEMA
RAZGOVOR | CONVERSATION: FATMIR KOÇI, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI

ZEMLJA ORLOVA | THE LAND OF EAGLES, FATMIR KOÇI, PRODUCENTICA | PRODUCER DONIKA BARDHA 2007., 35-MM, C/B, ZVUK | B/W, SOUND, 79 MIN.

PROGRAM N° 7: VÍCTOR ERICE
UVOD | INTRO WITH VÍCTOR ERICE

UNTITLED, IZ OMNIBUSA | FROM THE OMNIBUS 3.11 A SENSE OF HOME FILMS, JONAS MEKAS, 2011., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 3.11 MIN.

SUNCE DUNJE | EL SOL DEL MEMBRILLO | THE QUINCE TREE SUN, DREAM OF LIGHT, VÍCTOR ERICE, 1992., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 134 MIN.

PROGRAM N° 7: MONTE HELLMAN
UVOD | INTRO: BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON

IGUANA, MONTE HELLMAN, 1988., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 101 MIN.



24

SRIJEDA | WEDNESDAY
24.1.2018
KINO EUROPA, ZAGREB

15:00 – 17:30
AKADEMIJA DRAMSKE UMJETNOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU ACADEMY OF DRAMATIC ART UNIVERSITY OF ZAGREB
MASTERCLASS: VÍCTOR ERICE S AUTOROM RAZGOVARA | IN CONVERSATION WITH TOMISLAV BRLEK




IBRAHIM MUÇAJ & KRISTAQ MITRO NEVJESTA I POLICIJSKI SAT | NUSJA DHE SHTETRRETHIMI, 1978.
LJUBAZNOŠĆU | COURTESY OF: ARKIVI QENDROR SHTETEROR I FILMIT
18:00











20:00








22:30
PROGRAM Nº 6: SLIKE OPSADE: ALBANSKI ZABORAVLJENI FILM | IMAGES FROM THE SIEGE: ALBANIA’S FORGOTTEN CINEMA
RAZGOVOR | CONVERSATION: FATMIR KOÇI, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI

RIJEKA KOJA NE UMIRE (BALADA METAKA) | LUMI QË NUK SHTERON | RIVER THAT NEVER DIES (BALLADE THROUGH BULLETS), FATMIR KOÇI & FLAMUR KOÇI, 1989., 35-MM, C/B, ZVUK | B/W, SOUND, 42 MIN.

NEVJESTA I POLICIJSKI SAT | NUSJA DHE SHTETRRETHIMI | THE BRIDE AND THE CURFEW, IBRAHIM MUÇAJ & KRISTAQ MITRO, 1978., 35-MM, C/B, ZVUK | B/W, SOUND, 54 MIN.

PROGRAM N° 8: MONTE HELLMAN
UVOD | INTRO: BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON

STANLEYJEVA DJEVOJKA | STANLEY’S GIRLFRIEND, MONTE HELLMAN, 2006., 35-MM, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 28 MIN.

CESTA ZA NIGDJE | ROAD TO NOWHERE, MONTE HELLMAN, 2010., DIGITAL VIDEO, BOJA, ZVUK | COLOUR, SOUND, 121 MIN.

3.11 A SENSE OF HOME FILMS
KOLEKTIVNI PROJEKT | COLLECTIVE PROJECT BY NAOMI KAWASE, 2011., FILM+VIDEO, C/B BOJA, ZVUK | B/W COLOUR, SOUND, 75 MIN.

FUTURE HOUSE, ARIEL ROTTER
DESPEDIDA (FAREWELL), ISAKI LACUESTA
MONSOON, APICHATPONG WEERASETHAKUL
ALONE TOGETHER, JIA ZHANG-KE
LA DUNETTE, CATHERINE CADOU  
HEARTQUAKE, KAORI MOMOI
BEARD, SHUNJI DODO
UNTITLED, JONAS MEKAS
HOME, KAZUHIRO SODA
UNTITLED, ZHAO YE
YAYOI-MARCH-, TAKUSHI NISHINAKA
WATERING, WISUT PONNIMIT
HOPE OF LIGHT, LESLIE KEE
IKI, JOON-HO BONG
UNTITLED, SO YONG KIM
MUSUBI, TOYOKO YAMASAKI
UNTITLED, MOHD NAGUIB RAZAK
A MOMENT ON EARTH, PEDRO GONZALEZ-RUBIO
PEOPLE HAVE THE POWER, PATTI SMITH & STEVEN SEBRING
ANA, THREE MINUTES, VÍCTOR ERICE
HOME, NAOMI KAWASE







VÍCTOR ERICE / Razglednica za Montea



Madrid, studeni, 2011.

Dragi Monte,

Zamolili su me da ti napišem razglednicu. Pristao sam s velikim zadovoljstvom, pod okriljem, kao što možeš vidjeti, našeg starog zajedničkog prijatelja Borisa Karloffa, najboljeg mogućeg posrednika.

Prije nekoliko tjedana napokon sam prvi put vidio Cestu za nigdje, na DVD-u. Uživao sam i osjećao zahvalnost što si citirao Duh košnice u njezinim slikama.

U Cesti za nigdje osjeti se duh mladog filmaša: suvišno je reći, mladog duhom, zrelog iskustvom, koji je posve ovladao svojim sredstvima. To je film koji preferiram - skromne produkcije, ali ambiciozan u onom suštinskom: radikalnoj predanosti autora svom predmetu. U Cesti za nigdje predmet je upravo ona vječita pjesma, odnos filma i života.

To je vječita pjesma kojom se film predstavlja kao pogrebna umjetnost par excellence, ona koja može vratiti mrtve iz zagrobnog života. Baš kao u legendi, po kojoj je Knjiga Tota pohranjena tisućama godina u grobu uz Imhotepa, visokog svećenika živa zakopana zbog zločina iz ljubavi.

Činom iskupljenja, također s ljubavlju, filmovi nam vraćaju preminule. Uz sir Alfreda Hitchcocka postoji još jedan gospodar ove misterije: Ardath Bey-Imhotep, jedna od najuzvišenijih reinkarnacija Borisa Karloffa. Pogledaj sliku koju ti šaljem, na kojoj nas intenzivno promatra, dok njegova uljanica osvjetljava najdrevniju tamu. Nakon njegova neuspjelog ljubavnog pothvata (nije želio spasiti samo tijelo svoje ljubavi već i njezinu dušu), biva zauvijek sveden na pepeo, zajedno s Knjigom Tota. Sve me to podsjeća na tvoj film Dvostruki asfalt, čija posljednja rola predaje slike plamenu.

Možda mi se zbog toga slika Ardath Bey-Imhotepa javila kao lozinka, prisvojivši vlast nad razglednicom koju pišem, s mjesta izbrisana sa svih mapa. Mjesta zvanog Film, koje jako dobro poznaješ, s onu stranu svih cesta koje vode nigdje.

Želim ti dobro zdravlje i još mnogo filmova.


Un abrazo:


Víctor Erice



VÍCTOR ERICE / A Postcard for Monte, LA FURIA UMANA 21 (2014.)
urednik Toni D’Angela, prevela Tanja Vrvilo







BORIS KARLOFF (MUMIJA | THE MUMMY, KARL FREUND, 1932.)

MONTE HELLMAN / DUH KOŠNICE Víctora Ericea


‘Umjetnički rad bi morao biti i “predmet koji je teško dokučiti”. Mora se zaštititi od vulgarnog grabeža koji ga zamućuje i izobličuje. Treba biti takvog oblika da ljudi ne znaju kako ga uhvatiti, koji posramljuje i iritira kritičare, potiče ih na grubost, a čini ga svježim. Što je manje razumljiv, što sporije otvara svoje latice, to će teže  izblijediti.”
Jean Cocteau

Nestor Almendros mi je rekao da pogledam Duh košnice Víctora Ericea znajući da trebam španjolskog direktora fotografije, a smatrao je rad Luisa Cuadrada najboljim koji je ikada vidio. Znao je da je Cuadrado osvijetlio film kad je bio gotovo slijep, tako što mu je njegov asistent opisivao set i govorio mu gdje da postavi svjetlo. Nije znao da je Cuadrado u međuvremenu umro od tumora na mozgu.

Film sam dosad vidio više od deset puta - više od ijednog od mojih najdražih filmova. Nikada me ne zamori; uistinu, obogaćuje me svakim sljedećim gledanjem. On polako razotkriva svoje tajne.

To je tajanstven i misteriozan rad, zaokupljen najvećim misterijama: stvaranjem i smrću. Uz to, zaokupljen je obiteljskim odnosima - supruga i supruge, oca i kćeri, sestre i sestre - nastojeći komunicirati sa svakim likom, kao i s njihovom konačnom izolacijom i samoćom. Napokon, on govori i o samom filmu, moći filma da zaposjedne naše snove i pobudi naše znanje i strahove.

U njemu nema slučajnih slika ili suvišnih scena. Uvodni kadar oca, njegovo lice izobličeno zaslonom pčelareve kapuljače, nagovješćuje scenu potkraj kada kćerinom fantazijom postaje Frankensteinovo čudovište. U drugim scenama, djeca gledaju doktora Frankensteina kako na platnu stvara čudovište od dijelova tijela; a zatim u učionici stvaraju vlastito čudovište postavljajući ruke i noge na kartu ljudskog tijela. Ponavlja se čak i slika heksagonalnih ćelija saća u malim heksagonalnim prozorskim oknima i heksagonalnoj projekciji pčelinjaka.

Film počinje dolaskom putujućeg projekcionista u španjolski gradić ranih 1940-ih -  njegov film je izvorni Frankenstein, u kojem glumi Boris Karloff. Središnji lik u našem filmu petogodišnja je djevojčica Ana koja prisustvuje projekciji sa svojom nešto starijom sestrom. Anu je uznemirilo ubojstvo djevojčice u filmu, a ne razumije ni zašto je čudovište ubijeno. Isabel se pretvara da zna odgovore na Anina pitanja, ali na njezino inzistiranje može samo reći da oni nisu uistinu mrtvi. To je samo film i ništa nije stvarno. Osim toga, ona je čudovište vidjela. On je duh, a ona može učiniti da se pojavi kad god ga pozove.

U narednim scenama djeca se igraju smrti i sa smrću. Isabel eksperimentira pokušavajući udaviti mačku, zaustavljajući se nakon što je mačka ogrebe. Krv s prsta nanosi na svoje usne, kao ruž. Kasnije, plaši Anu praveći se mrtvom. Napokon, Ana doživljava smrt stvarne osobe, zatvorskog bjegunca s kojim se sprijateljila. Osjećamo Aninu krizu kao vlastitu jer smo svi prošli od nevinosti do znanja o smrtnosti u nekom trenutku našeg djetinjstva.

Odrasli ostaju zagonetniji. Supruga piše pisma mladiću u vojsci u Francuskoj, možda bivšem ljubavniku. Suprug radi kasno noću za stolom, sve dok sjedeći ne zaspi. Supruga odlazi na željezničku stanicu i šalje pismo svom vojniku, a vidi drugog vojnika kako sjedi u vlaku koji sporo odlazi. Gledaju se odvojeni prozorskim staklom kupea, svaki u svom univerzumu neprobojnog zvuka, izolirani.

U filmu je najteže portretirati privatnost. Sam proces snimanja filmova je javan, s toliko ljudi koji promatraju. Glumci su uvježbani da komuniciraju s publikom, pa im je nelagodno samo bivati. Tu razinu stvarnosti pokušavaju postići mnogi redatelji koristeći ne-glumce, ali rijetko uspijevaju. Erice uspijeva izuzetno dobro, koristeći profesionalne glumce. Najviše uspijeva s djecom, gdje postoji tanka linija između amatera i profesionalca.

Víctor Erice napravio je novi film samo svakih deset godina. Siguran sam da je razlog djelomice ekonomske prirode; njegov film Jug prikazan 1983. godine na filmskom festivalu u Cannesu, zapravo je samo prvi dio dvodijelnog filma, čiji drugi dio nikada nije napravljen. Ali razlog djelomice može biti i njegovo studiozno stremljenje savršenstvu. Osjećam da bi njegov posljednji film, o slikaru koji nastoji slikati dunjino stablo tijekom godine i na kraju odustaje ne mogavši uloviti kretanje, mogao biti autobiografski koliko i biografski. Žao mi je što nema više filmova ovog briljantnog umjetnika, ali i da postoji samo Duh košnice, on bi i dalje bio majstor.



MONTE HELLMAN / Víctor Erice’s SPIRIT OF THE BEEHIVE, PROJECTIONS 4 1/2 (Faber & Faber, 1995.)  
urednici John Boorman, Walter Donohue, prevela Tanja Vrvilo













PRODUKCIJA | PRODUCED BY: FILM-PROTUFILM UMJETNIČKA DIREKTORICA | ARTISTIC DIRECTOR: TANJA VRVILO KUSTOSI/CE FILMSKOG I GALERIJSKOG PROGRAMA | CURATORS OF CINEMA AND GALLERY PROGRAMMES: MONTE HELLMAN, VÍCTOR ERICE, BRAD STEVENS, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI, TANJA VRVILO UMJETNIČKA ASISTENTICA | ARTISTIC ASSISTANT: JASNA ČAGALJ PROGRAMSKE KOORDINATORICE | PROGRAMME COORDINATORS:
JASNA ČAGALJ, DINA POKRAJAC
UREDNICE PROGRAMSKIH KNJIŽICA I PUBLIKACIJA | EDITORS OF PROGRAMME BOOKLETS AND PUBLICATIONS: DINA POKRAJAC, TANJA VRVILO RAZGOVORI I PREDAVANJA | CONVERSATIONS AND LECTURES:
VÍCTOR ERICE, CRISTINA GARCIA MARTINEZ, BRAD STEVENS, CHARLES BOSSON, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI, FATMIR KOÇI, TOMISLAV BRLEK, DAMIR RADIĆ, DRAGAN RUBEŠA, DIANA NENADIĆ, TANJA VRVILO
KUSTOSKI SAVJETNIK ZA VIDEO INSTALACIJU U MUZEJU SUVREMENE UMJETNOSTI | CURATORIAL ADVISER FOR A VIDEO INSTALLATION AT THE MUSEUM OF CONTEMPORARY ART: TIHOMIR MILOVAC IZLOŽBA PLAKATA ALBANSKOG NACIONALNOG FILMSKOG ARHIVA | EXHIBITION OF POSTERS FROM THE CENTRAL STATE FILM ARCHIVE OF ALBANIA: IRIS ELEZI, THOMAS ELEZI PROGRAMSKA SURADNJA | PROGRAMME COOPERATION: TIHOMIR MILOVAC (MSU), ZVONIMIR JURIĆ (ADU), SELMA MEHADŽIĆ, DINA POKRAJAC (KINO EUROPA), SLOBODANKA MIŠKOVIĆ, ANA ŠEGRT,
DRAGAN RUBEŠA, KARLA DOLENČIĆ (ART-KINO CROATIA)
VIZUALNI IDENTITET TE OBLIKOVANJE POSTERA I KNJIŽICE | VISUAL IDENTITY AND GRAPHIC DESIGN OF POSTER AND BOOKLET: DAMIR GAMULIN KONCEPT, DIZAJN I RAZVOJ WEB STRANICE I ARHIVA | CONCEPT, DESIGN AND DEVELOPMENT OF WEB PAGE AND ARCHIVE: GAETANO LIBERTI TEKSTOVI I BILJEŠKE | TEXTS AND NOTES: MONTE HELLMAN,
VÍCTOR ERICE, ABBAS KIAROSTAMI, BRAD STEVENS,
HARUN FAROCKI, ANTJE EHMANN, QUINTÍN, DINA POKRAJAC, DRAGAN RUBEŠA, LJILJANA FILIPOVIĆ, TANJA VRVILO, CHARLES BOSSON, IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI,
LINDA C. EHRILCH, MIGUEL MARÍAS, NAOMI KAWASE,
ARIEL ROTTER, ISAKI LACUESTA, APICHATPONG WEERASETHAKUL, JIA ZHANG-KE, CATHERINE CADOU, KAORI MOMOI, SHUNJI DODO, JONAS MEKAS, KAZUHIRO SODA, ZHAO YE, TAKUSHI NISHINAKA, WISUT PONNIMIT, LESLIE KEE, JOON-HO BONG, SO YONG KIM, TOYOKO YAMASAKI, MOHD NAGUIB RAZAK, PEDRO GONZALEZ-RUBIO, PATTI SMITH, STEVEN SEBRING
PRIJEVODI | TRANSLATIONS: CRISTINA GARCIA MARTINEZ, DINA POKRAJAC, DRAGAN RUBEŠA, TANJA VRVILO,
MICHAEL SZEKELYHIDI, FARAH HASANBEGOVIĆ, DANIEL ALEGRETE GONZÁLEZ, LUCAS RUBIO
PRIJEVOD FILMOVA I TITLANJE | FILM TRANSLATION AND SUBTITLING: VANDA GAJŠAK ĐOKIĆ – DOBBIN D.O.O., JASNA ČAGALJ,
IRIS ELEZI, THOMAS LOGORECI, ERALD YLLI
PROMOTIVNI MATERIJALI | PROMO MATERIALS: DINA POKRAJAC VODITELJI PROJEKCIJA | SCREENINGS COORDINATORS: ZLATKO DOMIĆ (MSU), ŽELJKO JURIK, IGOR ŠUBAT (KINO EUROPA), ROMANO PERIĆ, ANA JURČIĆ, VANJA SEDLANIĆ (ART-KINO CROATIA) VODITELJ DOGAĐANJA U KINU EUROPA | EVENT MANAGER AT CINEMA EUROPA: BOJAN TIŠLJAR VODITELJ TEHNIČKE SLUŽBE MSU | TECHNICAL DEPARTMENT MANAGER MSU: DARKO ČOPEC TEHNIČKA PODRŠKA MSU | TECHNICAL SUPPORT MSU:
ALEKSANDAR MIŠKOVIĆ
AUDIOVIZUALNO OPREMANJE I ARHIVIRANJE | AUDIOVISUAL EQUIPMENT AND ARCHIVING: DAMIR BARTOL INDOŠ, JASNA ČAGALJ,
VEDRAN GRLADINOVIĆ VEKTOR
FOTOGRAFIJE | PHOTOS: RATKO MAVAR, NINA ĐURĐEVIĆ FOTO I VIDEO DOKUMENTACIJA | PHOTO AND VIDEO DOCUMENTATION: ŠEJLA LAJLANI, RADHAMOHINI PRASAD, SHISHIR JHA,
DANIEL ALEGRETE GONZÁLEZ, LUCAS RUBIO, LUKAS MAIER
PRIJEVOZ | TRANSPORTATION: JOŽA I MARIO ŠARLOG
(ŠARLOG D.O.O.)
PRIJEVOZ FILMOVA | TRANSPORTATION OF FILMS: VADIUM D.O.O. (DHL), FEDEX TNT TISAK KATALOGA I PROMIDŽBENIH MATERIJALA | PRINTING OF CATALOGUES AND PROMO MATERIALS: KERSCHOFFSET, GRAFIKA KREŠIMIR, KOLDING ZAHVALA | THANK YOU: MONTE HELLMAN, MAJA VRVILO, PEDRO COSTA, NAOMI KAWASE, YOSHIE RUTH LINTON, NARA INTERNATIONAL FILM FESTIVAL, 3.11 A SENSE OF HOME FILMMAKERS, ALEXANDER HORWATH, ANTJE EHMANN, TONI D’ANGELA (LA FURIA UMANA); MICHAEL LOEBENSTEIN, ANDREA GLAWOGGER,
REGINA SCHLAGNITWEIT, CLAUDIA SIEFEN, ROLAND FISCHER-BRIAND, TATJANA HOSER (ÖSTERREICHISCHES FILMMUSEUM);
PABLO E. GARCÍA (NAUTILUS FILMS S.L.), ERIONA VYSHKA (ARKIVI QENDROR SHTETEROR I FILMIT), SONJA BARBARIĆ (MSU), EMIL MATEŠIĆ (KIC), SUNČICA FRADELIĆ, DONIKA BARDHA, NIKICA GILIĆ, ZVONIMIR JURIĆ, BRUNO KRAGIĆ, MARKO ROJNIĆ, MAJA PETERLIĆ, TOMISLAV ČEGIR, MIRJAM DEPONTE,
NJ. E. ILIR MELO (VELEPOSLANSTVO REPUBLIKE ALBANIJE U REPUBLICI | HRVATSKOJ EMBASSY OF THE REPUBLIC OF ALBANIA TO THE REPUBLIC OF CROATIA), NJ.E. EDUARDO AZNAR,
MARIA ELENA BRAVO TABERNÉ, VEDRANA MISITA DRŽANIĆ (VELEPOSLANSTVO KRALJEVINE ŠPANJOLSKE U REPUBLICI HRVATSKOJ | EMBASSY OF THE KINGDOM OF SPAIN TO THE REPUBLIC OF CROATIA), LUCIE MEYNIAL, TAMMY NGUYEN (SEVILLE INTERNATIONAL), PETRA KAMENARIĆ POPOVIĆ,
TOMI HRIBAR (VADIUM D.O.O.); MIGENA PRIFTI (FEDEX TNT), ANA LOZIĆ (HOTEL ASTORIA), SLAVEN SKELEDŽIJA,
DINKA STRMO (ETOURS D.O.O.)

FILMSKE MUTACIJE: FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA, FILMOLOŠKI PROJEKT O POLITIKAMA FILMSKOG KUSTOSTVA POKRENULA JE 2007. GODINE FILMOLOGINJA I IZVOĐAČICA TANJA VRVILO S GRUPOM UTJECAJNIH FILMOLOGA I KUSTOSA, AUTORA EPISTOLARNIH ESEJA “FILMSKE MUTACIJE: PISMA NEKE DJECE (NEKOJ DJECI) 1960-IH” (ALEXANDER HORWATH, NICOLE BRENEZ, RAYMOND BELLOUR, JONATHAN ROSENBAUM, ADRIAN MARTIN, KENT JONES). TIJEKOM DESET IZDANJA FESTIVALA PREDSTAVILI SMO FILMOVE BEZ REFLEKSIJE U NAŠOJ SREDINI KROZ PROGRAME FILMSKIH TEORETIČARA, FILMSKIH AUTORA I UMJETNIKA OD STALNIH PROGRAMA O JAPANSKOM NEZAVISNOM I UNDERGROUND FILMU (NASTOJEĆI POTAKNUTI OSNIVANJE STUDIJA JAPANSKOG FILMA I U NAŠOJ SREDINI, KOJE JE BILO PRESUDNO ZA RAZVOJ AKADEMSKOG PROUČAVANJA FILMA NA ZAPADU), PREKO BROJNIH RETROSPEKTIVA DO PROGRAMA KOJI IZAZIVAJU GRANICE IZMEĐU FILMA I SUVREMENE UMJETNOSTI, POPUT INSTALACIJA ZA KINO I SPECIFIČNE LOKACIJE TE ARHIVSKIH PRISVAJANJA I IZMJEŠTANJA ŽIVIH SLIKA PROŠLOG STOLJEĆA.


PROGRAM FILMSKIH MUTACIJA: FESTIVALA NEVIDLJIVOG FILMA I SERIJA ZA INVIZIBILNO KINO ORGANIZIRA UMJETNIČKA ORGANIZACIJA FILM-PROTUFILM, A OVO IZDANJE ODVIJA SE U PARTNERSKOJ SURADNJI S MUZEJOM SUVREMENE UMJETNOSTI I KINOM EUROPA U ZAGREBU, ART-KINOM CROATIA U RIJECI, AKADEMIJOM DRAMSKE UMJETNOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU, AUSTRIJSKIM FILMSKIM MUZEJOM U BEČU, INSTITUTOM HARUN FAROCKI U BERLINU, LANGUAGE BARRIER PRODUCTIONS, INC, ALBANSKIM DRŽAVNIM FILMSKIM ARHIVOM U TIRANI. PROGRAM SU PODRŽALI HRVATSKI AUDIOVIZUALNI CENTAR, GRADSKI URED ZA OBRAZOVANJE, KULTURU I SPORT GRADA ZAGREBA,  MINISTARSTVO KULTURE REPUBLIKE HRVATSKE I VELEPOSLANSVO KRALJEVINE ŠPANJOLSKE U REPUBLICI HRVATSKOJ. POSEBNA ZAHVALA VELEPOSLANSTVU REPUBLIKE ALBANIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ I HRVATSKO-ALBANSKOM DRUŠTVU, ALBANSKOM MINISTARSTVU KULTURE I ALBANSKOM NACIONALNOM CENTRU ZA FILM (ANCC).


35-MM FILMSKE I DCP KOPIJE LJUBAZNOŠĆU AUTORA I DOPUŠTENJEM AUSTRIJSKOG FILMSKOG MUZEJA U BEČU, ALBANSKOG DRŽAVNOG FILMSKOG ARHIVA U TIRANI, SKA-NDAL PRODUCTIONS, HARUN FAROCKI PRODUCTION, HARUN FAROCKI INSTITUTE, THE UNITED STATES LIBRARY OF CONGRESS.